Overheidscampagne wil lokale voedingsproducten promoten

Plusmagazine.be Onlineredactie

“Gebruik je boerenverstand, check het etiket!” Deze slogan maakt deel uit van een nationale sensibiliseringscampagne om consumenten aan te moedigen meer bewuste keuzes te maken bij de aankoop van voedingsproducten en lokaal te kopen. Met de campagne wil de overheid de landbouwsector in ons land ondersteunen.

De campagne heeft de steun van heel wat organisaties uit de agrovoedingssector, en ook de tv-koks Sofie Dumont en Loïc Van Impe sluiten zich aan bij de boodschap.

De Belgische landbouwsector heeft het moeilijk, door complexe regelgeving, oneerlijke concurrentie en lage winstmarges, zo bleek al uit de boerenprotesten. Om die problemen aan te pakken, werd op federaal niveau een Taskforce Agrovoeding opgericht. Die lanceert nu een sensibiliseringscampagne die consumenten wil betrekken bij een duurzamer en eerlijker landbouwsysteem.

De campagne om bewuster te kopen, start vandaag, 26 december. Ze zal te zien zijn in traditionele media, op sociale netwerken, billboards en in winkels. “Belgische consumenten hebben een sleutelrol te spelen: door te kiezen voor lokale producten dragen ze bij tot een duurzame landbouw”, luidt het. Er is ook een website: koopbewuster.be.

Ook bekende tv-koks sluiten zich aan bij die boodschap. “Ik koop zo veel mogelijk bij lokale boeren in mijn regio en lees altijd grondig de etiketten om te weten waar iets vandaan komt. Hoe dichter, hoe meer waarde het heeft voor mij!”, getuigt Sofie Dumont.

“Bewust consumeren is belangrijk omdat je met kleine, eenvoudige aanpassingen al een grote impact kan hebben”, zegt haar collega-kok Loïc Van Impe. “Het vraagt heel weinig inspanning, zoals even het etiket lezen om te zien waar iets vandaan komt. Zo kun je kiezen voor iets van dichtbij, wat duurzamer is én je leert meteen of het product van het seizoen is. Als we allemaal samen die kleine stappen zetten, maken we echt een verschil.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content