Je auto privé leasen, een goed idee?
Private leasing zit in de lift omdat kosten en verzekeringen in de huurprijs inbegrepen zijn. Maar de formule botst ook op limieten.
Vandaag kan iedereen een auto leasen en niet enkel bedrijven, zelfstandigen of vrijeberoepers. “Het grootste voordeel voor de particulier? De gemoedsrust”, weet Joost Kaesemans (communicatiedirecteur Febiac). “Je weet exact hoeveel je auto elke maand kost. Het is een eenvoudige manier om je budget te beheren want de verzekering, het onderhoud en herstellingen zijn in de prijs inbegrepen.” Dit type leasing heeft de wind in de zeilen omwille van het all-inaspect en omdat je vaker van auto kan veranderen zonder je om de verkoop te bekommeren. “In 2017 waren er zo’n 10.000 private leasing contracten of bijna 7% van de auto’s ingeschreven door leasingbedrijven”, aldus Renta, de Belgische federatie van voertuigenverhuurders. Sommige verdelers, zoals Opel, hopen dat op termijn 10% van hun productie naar particulieren gaat die kiezen voor private leasing, een formule die pas in België wordt aangeboden sinds eind 2015.
Hoe duurder de auto die je wilt leasen, hoe minder interessant de private leasing formule.
Alle kosten in de huurprijs
Hoe gaat private leasing in zijn werk? Als gebruiker van de auto betaal je een vast bedrag per maand aan een leasingmaatschappij die eigenaar is van het voertuig. Dat leasingcontract loopt meestal twee tot vijf jaar. De verhuurder zorgt voor alle administratieve formaliteiten zoals de inverkeerstelling en betaalt ook alle kosten: verzekering, onderhoud, pechverhelping en taksen. Het aantal kilometers dat je mag rijden is beperkt en contractueel vastgelegd.
Een voorbeeld. Direct Lease nam onlangs een Ford Fiesta 1.1, 71 pk op in haar aanbod (15.000 euro cataloguswaarde). Lease je deze wagen 48 maanden, dan betaal je 230 euro per maand, btw inbegrepen. Voor deze prijs mag je 10.000 km per jaar rijden. Onderhoud, vervanging van de zomerbanden (maar geen winterbanden), herstellingen, afschrijving, pechverhelping in België (geen vervangwagen) en een omniumverzekering (met een franchise van 375 euro) zijn inbegrepen. Je betaalt ook drie maanden huurwaarborg. Rij je meer dan 10.000 km per jaar, dan betaal je 0,07 euro per kilometer die je boven de grens zit. Op het einde van je contract keurt een expert de wagen. Alle schade die niet als normale slijtage wordt beschouwd, wordt je aangerekend.
Doen of niet?
Maar is private leasing een goed idee of niet? Het aanbod is aantrekkelijk als je je nergens om wil bekommeren. Je hoeft immers niet meer te vrezen dat je auto in panne valt net nadat de garantietermijn verlopen is. Maar een private leasing valt vaak duurder uit dan wanneer je een klassieke autolening afsluit voor een nieuwe wagen. TopCompare.be, een website waarop je kredietformules kan vergelijken, berekende dat je tot 8.000 euro meer betaalt als je gedurende vier jaar een BMW reeks 1 huurt (24.000 euro cataloguswaarde), dan wanneer je de wagen zou kopen. Hoe duurder de wagen, hoe minder interessant de private leasing formule.
Private leasing is dus een optie voor wie zorgeloos wil rondrijden met een nieuwe kleine wagen zonder een lening aan te gaan of kapitaal te moeten vrijmaken. Wie het wat groter ziet, kiest beter voor de klassieke formules.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier