Dropshipping: laat je niet misleiden door koopjes op social media
Op sociale media reclame zien passeren voor een spotgoedkoop en handig huishoudhulpje? Of sfeerverlichting voor de donkere winterdagen voor een prikje? Wees op je hoede! Misschien gaat het wel om een geval van dropshipping, een verkooptechniek die sterk aan populariteit wint, maar voor de koper niet zonder risico is.
De Economische Inspectie van de FOD Economie ontving dit jaar al 14.404 meldingen over problemen met online bestellingen. Dat is nu al 52% meer als vorig jaar. Een opvallende nieuwe tendens zijn oneerlijke handelspraktijken en fraude met dropshipping webshops. Je wordt via promoties op sociale media naar onbekende webshops gelokt, waar je heel wat mooie deals ziet passeren. Maar na je bestelling blijkt dat je niet in België of Nederland hebt besteld, zoals je dacht, maar dat een externe leverancier, meestal uit Azië, de goederen opstuurt. Vaak duurt dat weken tot maanden.
Chantal De Pauw, woordvoerster FOD Economie: “Bij dropshipping houdt de verkoper zelf geen voorraad aan. De goederen zijn dan ook vaak weken tot maanden onderweg en voldoen meestal niet aan de verwachtingen. Het gaat bijvoorbeeld helemaal niet om het product dat op de foto’s werd afgebeeld, het is van minderwaardige kwaliteit en gaat snel stuk of is zelfs ronduit onveilig. De bestelling kan in de meeste gevallen wel worden teruggestuurd ... naar China – waarbij het adres vaak enkel in het Chinees wordt vermeld – of een ander ver land, op jouw kosten, wat duurder blijkt te zijn dan het bestelde product.
Misleidende verkooptechnieken
Dropshipping is op zich niet onwettig, maar sommige webwinkels hanteren misleidende praktijken of zijn frauduleus opgezet. Een aantal voorbeelden:
- De webshop vermeldt niet welke onderneming ervoor verantwoordelijk is en geeft geen contactgegevens mee. Vaak is de site kort na aankoop en na een korte golf van advertenties op sociale media zelfs niet meer bereikbaar. De consument weet dus niet met wie hij te maken heeft en hoe hij contact kan opnemen.
- Het product wordt op een misleidende manier voorgesteld, er zijn misleidende kortingen (bv. met een aftelklok om je onder druk te zetten snel te beslissen) of valse promoacties (1+1 gratis, maar de consument krijgt er slechts 1 toegestuurd “omdat hij de juiste actiecode, die verstopt zat in de algemene voorwaarden, niet opgaf”...), ze schrijven zelf valse lovende reviews ...
- Ze misleiden je met de leveringstermijn en de dienst na verkoop. Zo betekent “vandaag verzonden” niet altijd dat het product een dag later al wordt geleverd (enkel dat het die dag wordt verzonden). Vaak komen de goederen van een leverancier in Azië met een zeer lange leveringstermijn en moeten ze ook naar daar worden teruggestuurd op kosten van de consument die zijn herroepingsrecht uitoefent.
- Tenslotte worden de producten van de externe leverancier vaak niet voldoende gecontroleerd door de verkoper. Daardoor voldoen ze vaak niet aan de Europese veiligheidsregels of blijkt het om namaak te gaan.
Zo herken je dropshipping
Zoals bij elk type misleiding of oplichting, zijn er enkele alarmsignalen die een belletje moeten doen rinkelen en een aantal extra stappen die je dan kan ondernemen. We geven je een overzicht:
- De webwinkel bevat geen identificatie- of contactgegevens van de onderneming. Je kan hen alleen bereiken via een e-mailadres of contactformulier.
- Controleer de reputatie van de webshop door de naam eens in te tikken op een zoekmachine.
- Zijn de prijzen realistisch? Opvallend lage prijzen voor merkproducten kunnen wijzen op namaak. Lijkt een aanbieding te mooi om waar te zijn, dan is ze dat meestal ook. Pas dus op met kortingen die je nergens anders vindt.
- Is de leveringstijd realistisch? Als er geleverd wordt uit een ver land, dan is het onmogelijk om het product de dag zelf of de dag erna te ontvangen.
- Is er een retouradres in België of binnen de Europese Unie? Als dat niet zo is en je moet het product (aangetekend) terugsturen naar een ver land, dan ben je mogelijk veel geld kwijt.
- Doe de Webshop Check van het Europees Centrum voor de Consument.
- Bescherm altijd je persoonsgegevens en deel nooit de code van je bankkaart.
Bron: FOD Economie
Werd je al het slachtoffer van deze dubieuze verkooppraktijken of denk je dat een webshop misleidende of frauduleuze praktijken hanteert? Doe aangifte via het meldpunt van de FOD Economie.
Betaald met een kredietkaart? Betwist de betaling dan via www.mijnkaart.be.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier