De daad bij het woord?

Renault belooft een volledig elektrisch gamma tegen 2030. Het merk was al actief in het segment, met de Zoé en de Twizzy. Nu pakt het uit met de Megane E-Tech, een nieuwkomer in het al druk bezette e-autowereldje.

Zoals veel autoproducenten zet Renault zwaar in op de elektrische auto. Tegen 2030, vijf jaar voor de streefdatum van de EU, wil het zijn complete aanbod elektrificeren.

Lichtgewicht

De Megane E-Tech is gebaseerd op de e-autoarchitectuur van Renault-Nissan-Mitsubishi, en is erg licht, amper 1.624 kg. Ondanks een accupack van meer dan 300 kg, komt dat gewicht in de buurt van de klassieke en hybride auto’s. En dat heeft hij te danken aan zijn lichte onderstel, maar ook aan de inplanting van onderdelen voorin, wat hun onderlinge verbindingen eenvoudiger en korter maakt.

Toch is de Megane E-Tech behoorlijk groot en houdt hij qua koetswerk het midden tussen een SUV en een compacte berline. De wielbasis – een opmerkelijke 2,7 m – komt de binnenruimte ten goede, ook voor de passagiers achterin, met een volledig vlakke vloer. De koffer is goed voor 440 liter, plus een vak van 32 liter onder de vloer, waarin de laadkabels worden bewaard.

Twee batterijen

Ook de rest van het interieur is in die zin opgevat: met veel opbergruimte die aanzet tot reizen en een OpenR interface die zowel onder Android Automotive, het besturingssysteem van Google, draait als onder Apple Car Play, met een draadloze verbinding. De vorige interfaces van Renault waren geen hoogvliegers, maar het merk heeft echt vooruitgang geboekt: ergonomisch geheel, logisch ingedeelde menu’s en een vlotte navigatie. Een succes!

De batterij van de Megane E-Tech is er in 40 of 60 kWh, goed voor respectievelijk 300 en 470 km autonomie. Beide voeden ze een synchrone motor met vaste magneten, die geen zeldzame aardmetalen vereist voor zijn constructie. De motor met 40 kWh batterij ontwikkelt 130 pk en 250 Nm, die met de 60 kWh accu 220 pk en 300 Nm. Die laatste hebben we getest en waren eerlijk gezegd enthousiast. De motor is comfortabel en stil, in elke situatie. En dankzij het beperkte gewicht laat de filtering van de ophanging niets merken van de massa van deze Megane, die geen moment teleurstelt.

Voldoende kilometers

Op de autoweg gedraagt de Megane E-Tech zich levendig en stipt. Dat is te danken aan de heel directe sturing, maar ook aan de multilink achteras, die met kleine bijsturingen wonderen doet voor de stabiliteit. De reële autonomie ligt in de buurt van 350 tot 380 km en blijft constant, wat goed is voor de gemoedsrust. En het opladen? Er is nog geen 800 V-architectuur, zodat het vermogen in het beste geval 130 kW bereikt, voldoende om in 30 minuten weer 300 km te kunnen rijden. Maar dat geldt enkel voor de 60 kWh versie. Met 40 kWh moet je tevreden zijn met een maximaal vermogen van 80 kW aan de laadpaal, wat niet handig is voor lange ritten. De ingebouwde lader voor het alternatieve net aanvaardt in beide gevallen 7 kW. Er is ook een lader van 22 kW, maar die kost 1.500 euro extra.

De OpenR interface draait op Android Automotive, het besturingssysteem van Google.
De OpenR interface draait op Android Automotive, het besturingssysteem van Google.

Het grootste obstakel bij dit soort auto’s blijft de prijs. Die varieert van 37.350 tot 47.850 euro, zodat de Megane E-Tech voorlopig voorbehouden blijft voor professionals of voor wie het echt meent met de strijd tegen de klimaatverandering.

De daad bij het woord?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content