9 proefritten met wapperende haren ... en helm
Het gevoel van vrijheid en wapperende haren, ook al is een helm verplicht. Maar ook het perfecte transportmiddel om de files een hak te zetten. Voor velen zijn motoren een droom die uitkomt. Een selectie uit de lichting 2014.
3 x beste prijs-kwaliteitsverhouding
Verschillende merken zijn de jongste jaren ijverig aan het downsizen geslagen: lage prijzen, een bescheiden vermogen en een dito cilinderinhoud, maar nog altijd heel veel rijplezier. Meer pret voor minder geld, kan dat? Jawel. Drie voorbeelden.
Suzuki V-Strom 1000
Avontuurlijke geest
Het segment van de allroads ligt goed in de markt. Suzuki is in 2014 van de partij met een sterke V-Strom. Met een tweecilin-dermotor (1.000cc), een niet overdreven vermogen (101 pk), elektronica die zich tot de essentie beperkt (ABS, tractiecontrole), houdt Suzuki het redelijk in een segment waar het opbod de prijzen opdrijft. De V-Strom heeft een pittig temperament, belooft veel plezier maar is ook geschikt voor utilitair gebruik, winter en zomer. Zijn subtiele Dakar-look zal in de smaak vallen bij wie van verre reizen droomt. Prijs: €12.490.
Honda NC 750 X
Geniale eenvoud
Deze bestseller van Honda mikt niet op topprestaties maar is heel voordelig qua aankoop én gebruik. De 750cc tweecilinder van 55pk heeft namelijk genoeg aan 4l op 100 (echte) km! De slanke, handzame machine glipt verrassend vlot door het verkeer en is niet vies van een lange vakantietrip. Honda heeft de NC 750X een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling meegegeven. Uniek in de motorwereld en geniaal, want soepel in de normale modus en vinnig in de sportieve. En de brandstoftank? Gezichtsbedrog: hij verstopt een heel praktische koffer. Prijs: €6.990 (zonder automaat + €1.000).
Yamaha MT-07
De jonge oplossing
De MT-07, een kleine motor met veel karakter, mikt met zijn uit de Japanse stadscultuur geboren look eerder op jonge mensen. Twee essentiële kenmerken maken van de Yamaha een sportieve roadster: de bijzonder aantrekkelijke prijs – €5.990 – en de pittige tweecilindermotor van 689cc en 75pk. Hij zoekt het niet in technologische hoogstandjes of verbluffende prestaties, wel in een ultieme prijs-rijple-zierverhouding. De MT-07 houdt best van een rustige rit maar heeft ook geen enkele moeite met een door het autoverkeer verstopte stad. Kortom, een ludieke machine met veel gezond verstand. Geen wonder dat ze prima verkoopt, en niet allen bij jongeren.
3 excentriekelingen
Motorrijden is een passie. En dat mag geld kosten. Bovendien maakt liefde blind, zodat we gepeperde facturen en soms ergerlijke details graag door de vingers zien om van de hotste motoren van het moment te genieten!
Ducati 1199 Panigale
In alles extreem
De Ducati 1199 Panigale is een echte schoonheid, de belichaming van het hoogste Italiaanse kunnen. Dit is de Ferrari van de motoren, een van de krachtigste seriemachines ooit gemaakt. Met 193pk en 180kg is de Panigale een monster dat alleen ervaren rijders kunnen temmen... en dan nog liefst op een circuit. De basisprijs is €20.690 maar er bestaan verschillende versies, waaronder een hyperexclusieve Superleggerra (lichte materialen) van € 65.000. Het kan ook redelijker: de Panigale 899 (898cc en 143 pk) kost €15.790.
Triumph Bonneville
Klassiek modern
Sinds het begin van deze eeuw hebben vintage motoren de wind in de zeilen. Triumph is altijd een voorloper in dat segment geweest. De Bonneville is sterk geïnspireerd door de jaren ’60 maar heeft een heel moderne technologie met elektronische injectie. Door de verticale tweecilinder van 865cc en 68pk verkiest de tijdloze Bonneville rijplezier en cruisen boven zuivere prestaties. De puristen van de echte vintage zullen er misschien anders over denken, maar het blijft een feit dat deze moderne klassieker enorm veel kwaliteiten en charme bezit. Wat verklaart waarom hij wereldwijd de best verkochte Triumph is. De prijzen beginnen bij €8.190.
Harley-Davidson
De onsterfelijke mythe
Harley-Davidson blijft trouw aan zijn roots, gedragen op de vleugels van de Amerikaanse droom. Een vaste waarde op de motormarkt. Zijn topmodel, de Electra Glide Ultra Limited, is één en al comfort en luxe. De versie 2014 heeft ledlampen en een nieuw hifi/gps-systeem met aanraakscherm, terwijl een ABS-systeem voor de veiligheid zorgt: onmisbare moderne accenten voor een machine die haar spirituele erfenis nooit vergeet. De motor, een V-twin van 1.690cc, is goed voor het koppel en het karakter waar alleen Harley het geheim van kent. Een rijdend monument van de motorgeschiedenis voor €27.000.
3 maxiscooters
In een schoenenzaak vindt u altijd wel een paar dat bij uw voeten past. Maxiscooters zijn ook een beetje zo. Ze hebben voor elk wat wils. Wat zal het worden: elektrische mobiliteit, dolce vita of een sportieve GT?
BMW C Evolution
Elektrische revolutie
In 2012 dook BWM weer op in het segment van de maxiscooters, met de C 600 Sport en C 650 GT. Nu is er ook een 100% elektrisch model. De C Evolution doet zijn voordeel met de technologie van de BMW i3 (de 100% elektrische stadsauto) en werpt zich op als een premium urban commuter, met een topsnelheid van 120 km/u. en een autonomie van 100km. Drie uur zou volstaan om hem volledig op te laden. De formule is verleidelijk, want de C Evolution is krachtig, comfortabel en leuk om te zien. Dit buitenbeentje vergt met zijn €15.500 een heuse investering, maar dat is door zijn hoogtechnologische niveau niet onredelijk.
Kymco Xciting 400i ABS
Kwaliteit uit Taiwan
De Xciting 400i, het strijdros van Kymco, gaat in 2014 voor ABS. De sportieve GT met een ééncilinder van 399cc en 38pk voelt zich even goed thuis in de stad als op de grote weg. Zijn stijl en afwerking tonen dat de Taiwanese fabrikant hoger mikt op de Europese markt, wat ook op de weg te merken is aan een stipt rijgedrag en een efficiënt evenwicht. De Xciting is een heel complete machine, met bovendien de luxe van een comfortabele vering. Op het praktische vlak (koffer onder het zadel, windscherm) doet ze het iets minder goed dan de toppers uit haar categorie, maar ze hoeft zich nergens voor te schamen. De Kymco Xciting 400i ABS kost €5.999.
Vespa Sprint
La vita e bella!
Het altijd populaire Vespa pakt in 2014 met een heleboel nieuwigheden uit. Een van de vedetten van het jaar is ongetwijfeld de Sprint 125. Hij stamt af van de Primavera en valt op met een vierkante koplamp, een sobere stijl en een elegant sportief karakter. Zijn motor van 125cc en 12pk met drie kleppen is even zacht als zuinig (3,5 l/100 km). De twee wielen van 12 inch zorgen voor een soepel maar ook nauwkeurig rijgedrag. Met zijn royale beenruimte is hij zelfs voor lange mensen comfortabel. Maar zijn grootste troef is zijn dolce vita-houding, die het rijden nog leuker maakt en beslist €4.295 waard is.
Arnaud Dellicour
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier