Onderschat de huisstofmijt niet!

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

Huisstofmijtallergie is een niet-seizoensgebonden allergie, met een piek in de herfst, die vaak wordt onderschat. Een nieuwe sensibiliseringscampagne en website wil meer informatie bieden over dit vervelende probleem.

Huisstofmijtallergie is een niet-seizoensgebonden allergie met de vroege herfst als piekperiode, omdat dan, door het beter afsluiten van de woning en het verhogen van de verwarming, de concentraties in huis stijden. De impact van huisstofmijten wordt vaak onderschat , maar wereldwijd zijn deze microscopische diertjes de belangrijkste oorzaak van luchtwegallergieën en verantwoordelijk voor 20% van alle gevallen van allergische rinitis. Het is een onderschat gezondheidsprobleem, nauw verbonden met een hoger risico op astma. Om informatie te verspreiden over deze specifieke aandoening, zet het biofarmaceutisch bedrijf Stallergenes een internationale bewustwordingscampagne op touw om allergische mensen ertoe aan te zetten beter met hun aandoening om te gaan.

Huisstofmijten: een onzichtbare dreiging

In elk huishouden zijn deze onzichtbare beestjes onvermijdelijk het hele jaar door aanwezig en kunnen ze uitputtende allergiesymptomen uitlokken en verergeren. De allergie wordt vaak verward met een griepje of verkoudheid, maar veroorzaakt het hele jaar door hinderlijke symptomen zoals herhaaldelijk niezen, een loopneus, een verstopte neus, jeuk in de ogen en kriebel in de keel, en kan leiden tot otitis, sinusitis, vermoeidheid en astma.
Aangezien 8 op de 10 mensen met allergische rinitis lijken te berusten in de dagelijkse symptomen , sleept het gemiddeld tot 7 jaar aan voor ze hulp zoeken en deskundig worden behandeld . Al die tijd worden hun symptomen dus niet verlicht. Een huisstofmijtallergie heeft nochtans een aanzienlijke weerslag op het dagelijkse leven van patiënten.
Uit een aantal klinische resultaten is gebleken dat blootstelling aan huisstofmijtallergenen op jonge leeftijd bij allergische kinderen kan leiden tot ernstige medische complicaties.

‘Bewust van allergieën’, een gevatte campagne

Omdat Stallergenes weet dat bij ongeveer de helft van de mensen met een allergie de diagnose nog steeds niet is gesteld, heeft het bedrijf dit jaar besloten om de kennis van het grote publiek over de aandoening te verhogen. De informatiecampagne heeft een humoristische toon en gaat gepaard met de lancering van een informatieve website.





De website www.ikbenallergisch.be voorziet mensen met een luchtwegallergie van advies en persoonlijke informatie via korte vragenlijsten. Zo krijgt de patiënt hulp bij het evalueren van de ernst van de aandoening en het effect op zijn/haar persoonlijke en professionele leven, en leert hij/zij er beter mee om te gaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content