© iStock

Bijna 4 op de 10 Vlamingen vinden dat agressie in verkeer is toegenomen

Bijna 4 op de 10 Vlamingen (36 procent) vinden dat de andere weggebruikers agressiever geworden zijn sinds de start van de coronacrisis in maart. Dat blijkt maandag uit een bevraging van Vias Institute bij 1.000 Belgen. Daarnaast hebben heel wat Belgen schrik om het openbaar vervoer te nemen, omdat ze vrezen een besmetting op te lopen.

Naast Vlamingen, ervaren weggebruikers ook in Wallonië (42 procent) en Brussel (35 procent) meer agressie in het verkeer sinds de start van de coronapandemie. Dat komt grotendeels omdat sommige bestuurders (veel) sneller rijden wanneer er minder verkeer is. En dat is duidelijk het geval geweest tijdens de crisis. Eerder bleek ook al dat de ernst van de ongevallen in de eerste zes maanden van 2020 sinds 2013 niet meer zo hoog was geweest, wat ook door overdreven snelheid kan verklaard worden.

De federale politie kwam, na de laatste flitsmarathon in oktober, tot een soortgelijke conclusie. Ook toen zagen ze een stijging van het aantal uitgeschreven boetes wegen overdreven snelheid. “Minder auto’s op de weg, geeft bestuurders de neiging om sneller te rijden”, klonk het toen. Ook in andere landen werd het fenomeen van harder rijden vastgesteld. In Frankrijk hebben de overheden in november zelfs dubbel zoveel gote snelheidsovertredingen vastgesteld, aldus Vias.

Uit de bevraging blijkt dat er op vlak van mobiliteit ook positieve punten verbonden zijn aan de coronacrisis. De vermindering van de files (62 procent) en het feit dat je je minder moest verplaatsen (56 procent) zijn volgens de Belgen de twee grootste voordelen. Ook heeft 12 procent van de bevraagde personen de fiets (her)ontdekt als alternatief voor de wagen.

De schrik om het openbaar vervoer te nemen is met voorsprong het grootste nadeel op het vlak van mobiliteit van deze crisis. Eén derde van de Belgen (31 procent) en bijna de helft van de Brusselaars (47 procent) ervaart dit zo. De drukte op de voet- en fietspaden (nationaal 22 procent, maar in Vlaanderen 28 procent) en de agressie van andere weggebruikers zijn andere belangrijke nadelen die de Belg ervaart.

Een meerderheid van de Belgen (65 procent) is voorstander om infrastructureel ruimte vrij te maken voor de fiets en de voetgangers, zelfs als er hierdoor minder ruimte is voor de wagen. Deze infrastructurele ingrepen zijn zeker in een versnelling gekomen door de coronacrisis. “Ik ben verheugd dat de meerderheid van de Belgen deze positieve tendens steunt. Ik hoop dat het de zin aanwakkert om zich op een andere, meer actievere en milieuvriendelijkere manier te verplaatsen. Het is aan ons om de voorwaarden te scheppen die daarvoor nodig zijn”, aldus federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).

Partner Content