Altijd op voorsprong
De nieuwe Prius is nog energiezuiniger dan zijn voorganger en rijdt zelfs een stuk prettiger. En je kan hem met geen enkele andere auto verwarren...
De afgelopen 20 jaar is de Prius, ondanks een niet echt geslaagde look, een vaste waarde geworden voor het imago van de grootste autofabrikant ter wereld. Sterker zelfs, als vaandeldrager van een nieuw concept hebben zowat alle concurrenten hem nagebootst. Maar nooit met evenveel succes. Een verkoop van meer dan 3,6 miljoen stuks, dat doe je niet zomaar na. Elke nieuwe versie van de Prius is dan ook een evenement. Deze vierde generatie is geen uitzondering op de regel en zal met haar nieuwe design geïnspireerd door de Mirai, de Toyota met waterstofmotor niemand onverschillig laten.
Gloednieuw
De Prius heeft een gloednieuwe basis gekregen, die ook voor de toekomstige B-, C- en D-modellen van Toyota zal worden gebruikt. Hij is nu 6cm langer (4,54 m), 1,5cm breder (1,76 m) maar ook 2 cm lager (1,47 m), wat hem een betere aerodynamica geeft. De verbrandingsmotor, 4 cilinders en 1,8 liter, is een evolutie. Een recirculatiesysteem voor de uitlaatgassen en een verhoogde compressieverhouding verbeteren zijn efficiëntie en verhogen het rendement naar 40%, een record voor een benzinemotor. Meestal ligt het rendement in de buurt van 32%, vergeleken met ongeveer 37% voor een diesel. Het vermogen is niet veranderd en blijft 98pk.
De elektrische motor is in een nieuw jasje gestopt. Compacter maar ook wat minder krachtig (72pk tegenover 92pk bij de vorige Prius). Het gecumuleerde vermogen is dan ook minder royaal dan vroeger, met 122pk in plaats van 138. Voor de accu’s blijft Toyota trouw aan de nikkelmetaalhydridetechnologie, die gemakkelijker te koelen is. Het verbruik van de basisversie is verlaagd van 3,9 naar 3,0 l/100km en de CO2-uitstoot van 89 naar 70 g/km. Dat hoogstandje is vooral aan de accu’s te danken, die dankzij een nieuwe elektronica sneller opladen en dus vaker het werk van de benzinemotor kunnen overnemen.
Een zee van ruimte
De Prius is ook aan de binnenkant origineel, met een ongebruikelijk dashboard. Dankzij superieure materialen is de kwaliteit een stuk beter dan bij het vorige model. De instrumenten zijn nog altijd centraal geplaatst, maar worden nu aangevuld met een op de voorruit geprojecteerde display. De Prius heeft ook meer ruimte, vooral voor de benen van de passagiers. Maar let op, het lagere dak betekent dat achterin geen plaats meer is voor lange mensen. Een troost: de koffer is met 60 liter gegroeid, goed voor 502 liter.
Puur plezier
De nieuwe Prius maakt het je erg gemakkelijk: hij rijdt even moeiteloos als een berline met automaat. Handig. Nieuw is het lage geluidsniveau van de verbrandingsmotor wanneer die aan het werk gaat. Dat is niet alleen aan de versterkte isolatie te danken maar ook aan een nieuwe elektronische besturing die het draaien van de motor beperkt. Alles verloopt veel vlotter en het optrekken voelt veel natuurlijker en meer beheerst aan. Het resultaat: nieuw rijplezier en, dankzij een zachtere vering, extra comfort. Een revelatie.
ARNAUD DELLICOUR
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier