DE NIEUWE MAZDA CX-5 Japanse Zen
Met de nieuwe versie van de CX-5 kiest Mazda voor een behoedzame stilistische evolutie, kwestie van de trouwe klanten niet af te schrikken. Een goed idee? We hebben de dieselversie van 150 pk getest.
De CX-50 vernieuwen is niet evident: het is de bestseller van Mazda in Europa en aan een succesformule sleutelen is een hachelijke onderneming. Dat verklaart waarom Mazda heel voorzichtig te werk gaat en qua stijl in grote lijnen trouw blijft aan het vorige model. De afmetingen zijn niet veranderd (4,55 m lang, 1,84 m breed en 1,67 m hoog). De wijzigingen moet je vooral vooraan zoeken, met fijnere lampen voor een dynamischere look. Wie echt goed oplet, zal ook merken dat het profiel tussen de motorkap en het radiatorrooster verspringt. Maar qua binnenruimte en qua praktische aspecten blijft alles bij het oude. De kofferruimte is ietsje groter: 506 1 tot 1.620 1 (+6 1) maar net wat minder dan die van de Volkswagen Tiguan en de Peugeot 3008.
Binnen is het dashboard wel radicaal vernieuwd, met het multimediascherm bovenop. De interface is jammer genoeg nog niet aanraakgevoelig en de bediening met draaiknop is onvermijdelijk trager en ingewikkelder dan een directe toegang. De interface is bovendien niet klaar voor Apple Car Play- en Android Auto-protocollen – vreemd in tijden dat iedereen inzet op meer connectiviteit.
Meer veiligheid
Voor het overige is de veiligheidsuitrusting flink geëvolueerd, met een hele reeks rijhulpjes die onder de noemer i-Adivesense vallen, aangevuld met een nieuwe adaptieve snelheidsbegrenzer met stopc%o-functie en een nieuwe op de voorruit gemonteerde camera met hogere gevoeligheid. Er zijn drie uitrustingsniveaus: SkyMove, SkyDrive en SkyCruise. Je koopt al een CX-5 voor ? 24.990 (versie 2.0 SkyActiv-G SkyMove), maar voor een fatsoenlijke uitrusting moet je toch algauw ? 28.000 tot ? 30.000 neertellen.
Vertrouwde motoren
Bij de motoren verandert er niets. Centraal in het gamma staat de 2.2 liter SkyActiv-D van 150 of 175 pk met handgeschakelde of automatische versnellingsbak. De 150 pk zal waarschijnlijk het best aanslaan: voldoende vermogen, relatief laag verbruik en uitstekende geluiddemping. Maar ondanks een koppel van 380 Nm mist de auto wat punch omdat de motor bij een laag toerental weinig reserve heeft.
De structuur van het chassis is 15% stugger en de afstelling van de ophanging is aangepast. Maar dat heeft weinig invloed op het rijgedrag van de CX-5, die dankzij een betere geluidsisolatie comfortabeler maar niet veel dynamischer is. Zelfs niet met G-Vectoring Control (Mazda 6), een actieve variator van het motorkoppel die de kracht op elk van de wielen optimaliseert. Die komt de efficiëntie ten goede, maar verandert weinig aan het rijplezier. De CX-5 is dus wat hij altijd al was: een mooie, goed afgewerkte, praktische, verstandige auto. De gedroomde SUV voor de goede huisvader.
ARNAUD DELLICOUR
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier