© hemis.fr

De tuin van Monet

Claude Monet (1840-1926) zei vaak over zichzelf dat hij, behalve schilderen en in de tuin werken, tot niets in staat was. In 1883 werd de impressionnistische schilder smoorverliefd op een Normandisch hoevetje in Giverny, waar hij een tuin ontwierp die overliep van de kleuren. En die hij onvermoeibaar bleef schilderen. Dit Japans geïnspireerde bruggetje over de wereldberoemde waterlelies is te zien op meer dan veertig van zijn schilderijen!

Monet hield niet van strakke tuinen: hij gunde planten een zekere vrijheid en maakte geen onderscheid tussen veldbloemen en nobele bloemenrassen. Zijn enige bekommernis was een steeds wisselende harmonie van kleine kleurentoetsen creëren. Plantaardig impressionnisme, zeg maar!
Monet hield niet van strakke tuinen: hij gunde planten een zekere vrijheid en maakte geen onderscheid tussen veldbloemen en nobele bloemenrassen. Zijn enige bekommernis was een steeds wisselende harmonie van kleine kleurentoetsen creëren. Plantaardig impressionnisme, zeg maar!© ALAMY STOCK PHOTO
Na de dood van Monet verwilderde de tuin van Giverny. Sinds hij in 1980 werd gerestaureerd en opengesteld voor het publiek, heeft hij zijn kleurenpracht herwonnen.
Na de dood van Monet verwilderde de tuin van Giverny. Sinds hij in 1980 werd gerestaureerd en opengesteld voor het publiek, heeft hij zijn kleurenpracht herwonnen.© ALAMY STOCK PHOTO
En voelt de 'Vrouw in een tuin' (1867) er zich weer helemaal thuis!
En voelt de ‘Vrouw in een tuin’ (1867) er zich weer helemaal thuis!© GETTY IMAGES

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content