Een trapje hoger
De nieuwe Passat legt de lat hoger in zijn segment, vooral op het vlak van het ruimtelijk comfort. Maar daar blijft het niet bij.
De Passat, na de Golf het tweede best verkochte model van VW, belichaamt sinds 1973 de praktische, rationele Duitse sedan. Naar het voorbeeld van de laatste Golf gebruikt de achtste generatie van het model het recente MQB-platform. Die belangrijke technische evolutie vergroot de wielbasis met 8cm en de beenruimte achterin met 4cm, zonder de buitenafmetingen van de auto te veranderen. Ze heeft ook een positieve weerslag op het gewicht: dit model is 85kg lichter dan zijn voorganger. En de Passat is praktischer geworden, met 21l extra kofferruimte (in totaal 586 l) voor de break en 47 l extra (in totaal 650 l) voor de Variant break. Bijna een bestelwagen!
Innovatief
De Passat vernieuwt niet alleen, maar klimt ook in het gamma. Dat merk je aan de uitgebreide hightech uitrusting. De presentatie en de afwerking mikken hoger en de Passat heeft niet alleen een digitale instrumentatie meegekregen, zoals de laatste Audi TT, maar ook nieuwe accessoires, zoals een file-assistent die hem bijna autonoom maakt in de file (tot 60 km/u met de DSG-versnellingsbak). Alle Belgische modellen worden bovendien geleverd met een actieve snelheidsregeling en een autonoom noodremsysteem. Het neusje van de zalm.
Op het menu
Het motoraanbod bij de lancering is al groot en zal in de volgende maanden nog worden uitgebreid, onder meer met een 2l TDI van 240pk en een GTE: een oplaadbare hybride versie (218 pk) die ongeveer 50km op enkel de accu’s kan rijden. Dat doet de CO2-uitstoot aanzienlijk dalen. Het dieselaanbod is het grootst, met vier motoren: 1.6 TDI 120pk, 2l TDI 150 en 190pk (of 240 pk). Later komt er ook nog een 1.6 TDI BlueMotion die slechts 95 g/km CO2 zal uitstoten.
De technologie speelt ook een grote rol in het interieur, want naast de veiligheidsuitrusting heeft de nieuwe Passat een interface die het MirrorLink-protocol ondersteunt (reproductie van de omgeving van uw smartphone op het dashboard) en die een eigen wifipunt kan scheppen.
Knap compromis
Wij hebben voor onze test de Passat 2.0 TDI van 150pk gekozen, een populaire versie in ons land. Terecht, want de motor is helemaal opgewassen tegen zijn taak, heeft meer dan voldoende vermogen, presteert prima en is ook nog zuinig. Typisch Volkswagen.
Onthoud bovendien dat de Passat een stuk comfortabeler is geworden dan vroeger, met onder meer masserende en geventileerde stoelen en een uitstekende geluidsisolatie. Een en ander is aan het prijskaartje te merken: voor wat hoort wat. Er is een nieuwe Passat vanaf €26.290.
ARNAUD DELLICOUR
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier