Successtory, deel 3
Skoda heeft 3,45 miljoen Fabia’s verkocht: een commercieel succes. De derde generatie zou het net zo goed moeten doen als haar voorgangers, want ze heeft heel wat in haar mars.
Een van de troeven is de look, want de Fabia neemt de sobere, volwassen nieuwe vormgeving van de Skoda-familie over. Zal dat volstaan om meer kopers over de streep te trekken? Misschien. Zal het elegante design een extra argument zijn voor wie zich aangetrokken voelt door de nog altijd actuele prijs/kwaliteitverhouding van de Fabia? Vast en zeker!
Spiegeltje, spiegeltje...
En dan is er de technologie. De nieuwe Fabia gaat voor hightech, met dezelfde veiligheidsuitrusting als neefje VW Polo. Minder essentieel maar wel leuk is het audiosysteem met MirrorLink (optie), dat op het aanraakscherm van de auto een exacte kopie van je smartphone toont, zodat je vrijwel alle functies via het scherm kan bedienen. Je kan bovendien een gps-app met ingebouwde kaarten downloaden, om te navigeren zonder je mobiel abonnement te gebruiken. Slim! Het systeem geeft Fabia-kopers die niet meteen voor opties gaan, de kans om hun auto voor weinig geld met tools en functies uit te rusten (gps, internetverbinding, audiostreaming) die ze anders nooit zouden kopen. Het idee is goed, ook al moet het systeem nog worden verbeterd.
Schoner dan schoon
De nieuwe Fabia gebruikt een gloednieuw platform, klaar voor de recentste evolutie binnen de VW Groep op het vlak van besturing, chassis en mechaniek. De zes motoren (een driecilinder 1.0 benzine van 60 of 70pk, een viercilinder 1.2 benzine turbo van 90 of 110pk en een viercilinder 1.4 TDI van 90 of 105 pk) voldoen allemaal aan de Euro6-norm. Goed bekeken! Het chassis is degelijk en heeft een betrouwbaar gedrag dat een sportieve rijstijl niet in de weg staat, ook al mikt deze auto vooral op comfort. De royale binnenruimte blijft een troef. Wel jammer dat de neergeklapte achterbank geen vlakke vloer oplevert.
We hebben de Fabia getest met de 1.2 TSI-motor van 90pk. Het is comfortabel rijden, ook in de stad. De motor heeft voldoende koppel om zich zelfs bij hoge toerentallen prima te voelen en flink op te trekken. Hij is van alle markten thuis en geeft nooit het gevoel dat hij te hard moet werken. Kortom, de Fabia 3 lijkt interessanter dan ooit. Revolutionair is hij niet, maar zijn charmes – look, rijgedrag en comfort – overtuigen nog meer dan vroeger. Zijn connectiviteit is erop vooruitgegaan en hij blijft erg voordelig (de basisprijs zou net geen €12.000 bedragen). Een knappe polyvalente auto, die evenveel succes zou moeten hebben als zijn twee voorgangers.
ARNAUD DELLICOUR
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier