Vrij spel
Audi pakt uit met de Q2, een pittige kleine SUV voor de stad. Echte concurrenten hoeft hij niet te vrezen, want BMW en Mercedes zullen pas over twee jaar in dit segment actief zijn.
Audi, dat vaak alle modellen van het gamma dezelfde look meegeeft, heeft ons met de Q2 aangenaam verrast. Hij vertoont enkele originele trekjes, zoals aparte koplampen, meer trapeziumvormige flanken en een nieuw rooster. Nog een bijzonderheid: de Q2 is verkrijgbaar in één of in twee kleuren, een optie die een succes is bij de Renault Captur, een rivaal in het goedkopere segment.
De sfeer van de A3
Het interieur lijkt als twee druppels water op dat van de A3. Logisch, want het dashboard komt recht van de sedan. Dat staat voor een ideale ergonomie en een mooi – niet verstelbaar – vlak scherm. Op de kwaliteit van de uitvoering valt uiteraard niets aan te merken. Hij oogt misschien wat streng, maar we zijn best te spreken over de royale ruimte voor alle vier de inzittenden. De koffer heeft een volume van 405 liter, die maximaal kan worden uitgebreid tot 1.050 liter. Genoeg, maar ook niet meer dan dat. De uitrusting is premium: op de lijst van opties onder meer een op de voorruit geprojecteerde display en semiautomatisch filerijden.
Een volledig aanbod
De Q2 komt op de markt met drie benzinemotoren en drie diesels en een vermogensbereik van 116 tot 190pk. Voor de stad is er een 1 liter TFSI-motor van 116pk, een pareltje dat aanspreekt door zijn soepelheid en reactievermogen, ook op lage toerentallen. Een echte topper. Het kan ook zwaarder: een 1.4 TFSi van 150pk en een 2 liter van 190pk met vierwielaandrijving maken de Q2 ideaal voor de weg. De 1.4 heeft al meer dan voldoende kracht. De 2.0 TDI 150pk is de krachtpatser bij de diesels, een mooie motor met 350 Nm koppel. Polyvalentie en soberheid zijn natuurlijk op de afspraak. Maar ook hier is de 1.6l TDI eigenlijk al genoeg, zelfs voor kilometervreters.
Door zijn lage gewicht en grote wendbaarheid rijdt de Q2 erg soepel. De vering is in alle opzichten ideaal, een prima mix van comfort en wegligging. De gestuurde vering, een optie, geeft je de keuze tussen verschillende instellingen: Comfort, Sport of Individueel, waarbij je zelf de stuurbekrachtiging en de respons van de motor kan regelen. De grote draaicirkel is echter een ontgoocheling. Jammer voor een SUV die op de stad mikt!
Premiumprijs
Audi is synoniem met een gepeperde prijs. Die van de Q2 hangt af van de uitvoering en begint bij €23.250, voor het basismodel met een toch wel beperkte uitrusting. Wie meer comfort wil, kan bij de opties terecht en betaalt uiteraard een stuk meer. Alles bij elkaar genomen is de Q2 een knap ontworpen auto. Hij is minder expressief dan de Mini Countryman (zijn enige concurrent), maar voelt praktisch aan en biedt veel meer comfort. Dat moet het geheim worden van zijn succes.
ARNAUD DELLICOUR
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier