Nieuwe golf van phishingberichten en valse websites Mypension.be
Criminelen blijken het e-mailadres of een valse website van de Dienst Pensioenen (Mypension.be) weer te gebruiken om persoonlijke en bankgegevens te verzamelen via telefoon, e-mail of sms. Ze gebruiken deze achteraf om rekeningen te plunderen.
Weet in de eerste plaats dat de Pensioendienst nooit contact opneemt via telefoon, SMS of e-mail om persoons- of bankgegevens te vragen.
Enkele voorbeelden van de oplichtingspogingen die recent werden gemeld:
- Oplichters bellen u op en proberen u wijs te maken dat u recht hebt op een premie covid-19 van meer dan 1.000 euro. De oplichters vragen u dan om uw rekeningnummer door te geven of in te loggen bij uw bank met uw DIGIPASS om de premie te kunnen ontvangen. Niet doen!
- Oplichters bellen u op en doen zich voor als vertegenwoordiger van mypension.be. Ze bieden u een bijkomende vergoeding aan en vragen u om uw naam en het nummer van uw bankkaart mee te delen. De oplichters vermelden ook een telefoonnummer waarop u hen kunt contacteren.
- Oplichters sturen u een sms of een e-mail met de vraag om uw bankgegevens door te geven zodat ze uw vakantiegeld kunnen storten. De oplichters vragen u ook om in te loggen bij uw bank via uw DIGIPASS om uw geld te krijgen.
- Oplichters sturen u een sms of e-mail waarin u gezegd wordt dat u misschien recht heeft op een ‘regularisatievergoeding’ van 12 tot 28 euro per dag als steunmaatregel tijdens de coronacrisis. Om te zien of u in aanmerking komt en hoeveel u kunt krijgen, moet u op een link klikken.
- Oplichters sturen u een e-mail in naam van mypension.be met de melding dat u een nieuw document ontvangen hebt in mypension.be. Ze vragen u om op een link te klikken om het document te raadplegen. Deze link geeft de oplichters toegang tot uw gegevens.
Hoe herkent u de valse mypension-sites?
De URL – het adres van de website bovenaan in uw browserbalk – is myn-pensioen-cloud, www.mypensiondossier011.me of een variant. En dus niet www.mypension.be zoals de echte site.
Hoe kan ik die valse mails herkennen?
- Kijk altijd na of het verzendadres wel noreply@mypension.be is
- Kijk na of de URL van de link wel https://www.mypension.be is. Om deze URL te zien, moet u uw cursor op de link plaatsen zonder te klikken.
Hoe weet ik of ik echt met een medewerker van de Pensioendienst te maken heb?
De Pensioendienst:
- contacteert u altijd via een beveiligde weg:
– per brief naar uw adres.
– via uw online pensioendossier op mypension.be als u uw mailadres ingegeven hebt. U krijgt dan een e-mail van noreply@mypension.be telkens een nieuw document beschikbaar is.
- contacteert u nooit via sms;
- contacteert u nooit per telefoon om persoons- of bankgegevens te vragen. Enkel als u belt via de Pensioenlijn 1765 vraagt de dienst eventueel informatie om uw dossier aan te vullen.
- contacteert u nooit via e-mail om persoons- of bankgegevens te vragen. Via e-mail worden enkel algemene vragen over de pensioenen beantwoord.
- stuurt nooit medewerkers naar u thuis;
- zal nooit vragen om:
– in te loggen bij uw online bank via uw DIGIPASS,
– persoonlijke beveiligingscodes door te geven zoals pin- of pukcodes van uw bankkaart of eID,
– te klikken op een link om een betaling te ontvangen.
Wat moet je doen bij een verdacht telefoontje?
- Hang onmiddellijk weer op!
- Noteer het telefoonnummer, als het niet gaat om een verborgen nummer.
- Dien klacht in bij de politie (de Pensioendienst kan dat niet voor u doen).
- Meld het verdachte telefoontje bij verdacht@safeonweb.be.
Wat moet je doen bij een verdachte e-mail of sms?
- Antwoord niet en klik niet op de bijgevoegde link(s)!
- Stuur de e-mail of sms naar verdacht@safeonweb.be.
- Twijfelt u aan een e-mail van mypension.be of My e-box? Ga rechtstreeks naar www.mypension.be of https://myebox.be zonder op de link in de e-mail te klikken.
Meer tips over phishing vind je op safeonweb.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier