Als je vliegtuigticket plots een stuk duurder blijkt
Het is vaak een onzachte landing, want bij de eindafrekening blijkt het vliegtuigticket dat je online hebt aangekocht altijd prijziger dan aangekondigd.
“Je vindt een ticket aan een interessante prijs. Nadat je alle informatie hebt ingevuld, beland je uiteindelijk op de betaalpagina, maar dan duiken er plots supplementen op”, klaagt Lise, die veel met het vliegtuig reist. De jacht naar goedkope tickets is bijna een traditie geworden voor wie op vakantie of citytrip vertrekt. Maar velen hebben het al opgemerkt: voor hetzelfde ticket kan de prijs erg schommelen, tot zelfs drie keer meer dan de laagste prijs, en dit zonder dat de consument juist weet waarom. Ergerlijk!
Het uur, de datum, de manier van betalen, vooraf een zitje reserveren, de bagage in het ruim of niet, de plaats van je stoel in het vliegtuig,... De supplementen stapelen zich op als de laagjes van een lasagne en stuwen de prijs de hoogte in. De consument wordt verleid met een knalprijs, maar dat is slechts een lokmiddel. “Een attractieve prijs is de beste manier om een potentiële klant over de streep te trekken en een aankoop te concretiseren”, stelt men bij Test-Aankoop vast. “Want vaak hebben mensen de moed niet meer om de hele procedure op een andere website over te doen en opnieuw te vergelijken.”
Het is zo dat het tarief van een ticket tussen het moment dat het te koop wordt aangeboden en de uiteindelijke aankoop gemiddeld niet minder dan 250 keer wijzigt! De luchtvaartmarkt functioneert volgens het yield management, een marketingterm die verklaart hoe de prijzen schommelen in functie van vraag en aanbod. Hoe minder plaatsen er nog beschikbaar zijn in het vliegtuig, hoe duurder de prijs van het ticket. Hoe hou je de factuur zo laag mogelijk en blijf je tegelijk gespaard van tariefsupplementen? Een eerste regel: wil je op vakantie tijdens schoolvakanties, reserveer dan vroeg, idealiter zes maanden op voorhand. Last minutes zijn dan zelden interessant.
Eenzelfde ticket kan tussen het moment dat het op je scherm verschijnt en het moment dat je het koopt, soms tot drie keer duurder zijn.
Vooraf aangevinkt
Een tweede regel: let op vooraf aangevinkte vakjes – wat trouwens voor alle online aankopen geldt. Vaak betreft het zaken die je niet wenst, maar vullen websites ze al vooraf in. Dat kan gaan om een annulatieverzekering, bijkomende bagage of de reservatie van een specifiek zitje. Zo betaal je als consument, naast luchthaventaksen, dus ook nog voor diensten die je niet hebt gevraagd. Net zo met kredietkaarten: sommige websites rekenen een supplement aan als je met American Express betaalt in plaats van Visa of omgekeerd. Kortom, neem de tijd om te vergelijken en laat je niet verleiden tot een impulsaankoop.
Vergelijken is trouwens steeds de basis: verifieer of de uiteindelijke prijs wel overeenstemt met de som die je aanvankelijk wou betalen. En nog een laatste raad voor je aan boord gaat: vind je een ticket via een prijsvergelijkingssite, neem dan ook eens een kijkje rechtstreeks op de site van de luchtvaartmaatschappij. Want net als elders kan het ook voor de aankoop van goederen en diensten via het internet lonen om tussenkanalen uit te schakelen. Een gewaarschuwd reiziger is er twee waard.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier