Ken uw rechten: is dit nu een pakketreis of toch niet?
Zodra ze is omgezet in Belgisch recht, zal de nieuwe Europese richtlijn over pakketreizen in ons land in voege treden. In afwachting weet je best ook hoe je door de huidige wet beschermd bent.
De nieuwe Europese richtlijn kwam er in oktober vorig jaar. Ze beschermt je beter bij online reizen boeken. Als je bijvoorbeeld een hotel en een vlucht samen boekt op één website of koopt bij één organisatie, zal dit voortaan als een pakketreis worden beschouwd. Ook als je op een website wordt uitgenodigd om door te klikken naar een andere dienstverlener in de toeristische sector en je boekt daar binnen de 24 uur, worden beide producten gelinkt, zodat je beter beschermd bent ingeval van o.a. annulering, prijsverhoging of faillissement. Daarnaast krijgen de aanbieders van deze diensten een duidelijke informatieplicht opgelegd over hoe je beschermd bent. België heeft twee jaar de tijd om deze richtlijn in een Belgische wet om te zetten. Zolang blijft in ons land de wet van 1994 gelden.
Wanneer ben je beschermd?
Als je via een erkende Belgische touroperator een reis boekt, ben je steeds beschermd door de reiscontractenwet, ook als je dat via de website van deze organisatie doet. Het betreft dan een pakketreis: een reis van minimum 24 uur tegen een all-inprijs en die minstens twee van de volgende diensten combineert: transport, logies of toeristische diensten. Alle gegevens in de brochure of op de website van de reisorganisatie zijn dan bindend. Werd jou bijvoorbeeld een kamer met zicht op zee beloofd, dan moet je die ook krijgen. Bij problemen heb je recht op een alternatief of kan je klacht indienen bij de organisator en later eventueel bij de Geschillencommissie Reizen.
En wanneer niet?
Als je bijvoorbeeld zelf via de website van een luchtvaartmaatschappij een vlucht boekt, vervolgens via een boekingssite een hotel vastlegt en ook een toeristische dienst apart boekt, valt dit niet onder de bescherming van de huidige wet. Ook als je een hotel of huurauto boekt via de website van de luchtvaartmaatschappij, betekent dit niet dat het om een pakketreis gaat, want vaak word je gewoon doorverwezen naar een andere website. Als het fout loopt, moet je dan ook elke dienstverlener apart contacteren en zelf tot een akkoord proberen te komen.
Bij grote internationale online reisbemiddelaars, zoals Expedia of Orbitz, kan je zelf pakketten samenstellen: je kiest het tijdstip van je vlucht, een hotel en eventuele extra diensten zoals excursies en transfers. Hoewel sommige van deze sites ook klassieke pakketreizen aanbieden, ben je wat betreft deze ‘dynamische’ pakketten momenteel niet beschermd zoals bij een klassieke Belgische of Europese touroperator. Lees daarom steeds aandachtig de voorwaarden vooraleer je reserveert.
Informatie vind je op de website van de FOD Economie of via het contactcenter van deze overheidsdienst: 0800 12033. Je kan ook aankloppen bij het Europees Centrum voor de consument, www.eccbelgie.be, 02 542 33 46.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier